loader image

Πώς φτάσαμε από το MSN και το Facebook, στο Snapchat και το TikTok

49 0

 

Η τελευταία δεκαετία θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν έφερε ακριβώς την εξέλιξη που θα περίμενε κανείς στον χώρο των κοινωνικών δικτύων. Τα πράγματα φαίνεται να πήγαν από το καλό, στο [πολύ] κακό. Η προηγούμενη δεκαετία, αυτή μεταξύ 2001 – 2011, ήταν η δεκαετία που οι πρώιμες μορφές των τότε social media αναπτύχθηκαν, βελτιώθηκαν, “μεγάλωσαν” και έφτασαν να είναι ένα σημαντικό ψυχαγωγικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ήταν η δεκαετία που το ICQ έδωσε τη θέση του στο MSN, και το Myspace στο Facebook, και όλα φαίνεται να πήγαιναν μια χαρά.

 

Τόσο το MSN, όσο και λίγο αργότερα το Facebook, αγαπήθηκαν ομόφωνα από το κοινό και γνώρισαν αθρόα χρήση από μία τεράστια μερίδα του παγκόσμιου πληθυσμού. Η μεγάλη επιτυχία τους οφείλονταν κυρίως στο γεγονός ότι προσέφεραν αυτά που ο κόσμος περίμενε από την τεχνολογία εκείνη την εποχή: Έναν απλό, χρηστικό και μοντέρνο τρόπο επικοινωνίας και ψυχαγωγίας μεταξύ των χρηστών τους, χωρίς αχρείαστες προσθήκες, ανούσιες υπερβολές και πολυσύνθετες λεπτομέρειες. Ο κόσμος μπορούσε πλέον να έχει αυτά που είχε ανάγκη: να μιλάει με τους φίλους του, να πραγματοποιεί κλήσεις και βιντεοκλήσεις, να μοιράζεται περιεχόμενο και να παίζει από κοινού παιχνίδια.

 

Όλα “βρίσκονταν” στον σωστό “δρόμο”, αφού μέχρι τότε τα κοινωνικά δίκτυα, σε συνεργασία με την τεχνολογία, βοηθούσαν όντως τον κόσμο να περάσει εποικοδομητικά και ουσιαστικά την ώρα του. Από εκεί και πέρα, ήρθε το χάος.

 

Όλα άλλαξαν όταν μπήκαν στη ζωή μας τα smartphones. Σε συνδυασμό με τις σημαντικά γρηγορότερες ταχύτητες ίντερνετ, σε σχέση με το παρελθόν, μία συσκευή που σου επέτρεπε να βγάλεις φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, και να τρέξεις οποιαδήποτε εφαρμογή σε ένα ενιαίο λειτουργικό σύστημα, ταυτόχρονα με τις σημαντικά περισσότερες δυνατότητες που αυτό προσέφερε σε σχέση με παλαιότερα, έδωσε πάτημα για το επόμενο βήμα των κοινωνικών δικτύων. Οι ιδέες εκμετάλλευσης αυτής της νέας πραγματικότητας ήταν πολλές.

 

Μία από αυτές ήταν και το Instagram. Το Instagram βασιζόταν σε μία νοοτροπία που ανέτρεπε τα μέχρι τότε δεδομένα στο τοπίο των social media. Ουσιαστικά καταργούσε πλήρως το νόημα της κοινωνικοποίησης, όπως όλοι την ξέραμε, και εισήγαγε την δημόσια έκφραση σχεδόν αποκλειστικά μέσω φωτογραφιών και βίντεο. Οι χρήστες πλέον δεν χρησιμοποιούσαν ένα κοινωνικό δίκτυο για να συνομιλήσουν και να αλληλεπιδράσουν με τους φίλους και τους γνωστούς τους, αλλά περισσότερο για να “πουλήσουν μούρη” με τις φωτογραφίες τους, και να συναγωνιστούν τους άλλους στον αριθμό των likes. Σύντομα αυτό το περιβάλλον έγινε τοξικό, αφού δημιουργήθηκαν πρότυπα και καταστάσεις που επηρέαζαν αρνητικά μεγάλες ομάδες κόσμου, γεννώντας σε πολλούς λανθασμένες απόψεις και αρνητικά συναισθήματα.

 

Στο καπάκι ήρθε το Snapchat, ένα νεοσύστατο τότε “κοινωνικό δίκτυο”, το οποίο ήταν προφανές ότι χτίστηκε πάνω στη φιλοσοφία του Instagram, κρατώντας όμως μόνο τα αρνητικά του στοιχεία, και διευρύνοντάς τα ακόμη περισσότερο. Το Snapchat ήταν ουσιαστικά ένα ημερήσιο Instagram. Οι χρήστες του ανέβαζαν φωτογραφίες, οι οποίες όμως διατηρούνταν μόνο για 24 ώρες στην πλατφόρμα, και μετά εξαφανίζονταν. Αυτό δημιούργησε μία νέα αίσθηση κόντρας, αφού “έπρεπε” ο καθένας να ανεβάζει καθημερινά όσο το δυνατόν περισσότερες ενδιαφέρουσες στιγμές της καθημερινότητάς του, διαφορετικά κινδύνευε να χαρακτηριστεί από βαρετός και ξενέρωτος, μέχρι και αντικοινωνικός.

 

Ταυτόχρονα, το Instagram βλέποντας την τεράστια επιτυχία που σημείωνε το Snapchat, αντέγραψε και προσέθεσε και στην δική του πλατφόρμα την ιδέα του 24ωρου περιεχομένου, με τα Stories. Φυσικά, δεν παρέλειψε να προσθέσει και να αλλάξει διάφορα στοιχεία, ως συνήθως προς το χειρότερο, καταφέρνοντας να παρουσιάσει μία ακόμα πιο παρακμιακή μορφή κοινωνικοποίησης. Και εκεί, η συγκεκριμένη λειτουργία γνώρισε τεράστια απήχηση, τόσο μεγάλη που μετά από λίγο καιρό κατατρόπωσε το Snapchat, και το Instagram βρέθηκε ξανά στην κορυφή.

 

Το τελειωτικό χτύπημα ήρθε με το TikTok. Γύρω στα δύο χρόνια πριν, ένα συνονθύλευμα των Snapchat, Vine και musical.ly ήρθε για να βάλει και επίσημα την ταφόπλακα στα παραγωγικά social media. Μία γελοία πλατφόρμα με αντίστοιχα γελοίο όνομα, κατάφερε να “πείσει” εκατομμύρια χρήστες, κυρίως παιδιά, και να αναδειχθεί σύντομα κορυφαία. Αυτή τη φορά το concept προέβλεπε αποκλειστικά και μόνο βίντεο. Κάθε χρήστης δημιουργεί και ανεβάζει τα δικά του χιουμοριστικά ή μη μικρά βιντεάκια, ή απλά παρακολουθεί των άλλων. Η εφαρμογή διαδόθηκε ιδιαίτερα αρχικά στις μικρές ηλικίες, ακόμα και σε αυτές κάτω των 15 ετών, οδηγώντας σε περιεχόμενο που ομολογουμένως δεν είναι ευχάριστο.

 

Κοιτώντας πίσω, είναι προφανές ότι η μπάλα κάπου χάθηκε. Η ποιότητα των κοινωνικών δικτύων αλλοιώθηκε, και ο σκοπός τους διαστρεβλώθηκε. Τίποτα δεν θυμίζει πλέον τα παλιά καλά social media, που λειτουργούσαν συμπληρωματικά στις ζωές μας. Αν δει κανείς την εξέλιξη και την πορεία τους τα τελευταία, ειδικά, χρόνια, μόνο αισιόδοξος δεν μπορεί να είναι για το μέλλον.

Χρήστος Καπετάνιος

Software & Web Developer
Web Designer
Ιδιοκτήτης internal.gr
Βρείτε μας στο Facebook


Κάντε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *