Θύελλα αντιδράσεων έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες στην τεχνολογική κοινότητα, μετά τη δημοσιοποίηση των νέων όρων χρήσης του δημοφιλούς φυλλομετρητή Firefox.
Ο διάσημος browser ανοιχτού κώδικα του οργανισμού Mozilla, που απέκτησε φήμη και εδραιώθηκε χάρη στην ιδιαίτερη έμφαση που έδινε στην ασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, κατηγορείται τώρα πως αλλάζει «ρότα» και αποστασιοποιείται από τις βασικές αρχές που τον έκαναν γνωστό.
Όλα ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα, όταν ο Mozilla δημοσίευσε τους πρώτους Όρους Χρήσης του Firefox στην ιστορία του.
Εκεί, ο οργανισμός τόνιζε, μεταξύ άλλων, πως «όταν ανεβάζετε ή εισάγετε πληροφορίες μέσω του Firefox, μας εξουσιοδοτείτε με μία μη αποκλειστική, ατελή και παγκόσμια άδεια χρήσης αυτών των πληροφοριών ώστε να διευκολυνθείτε στην πλοήγηση και την αλληλεπίδραση με διαδικτυακό περιεχόμενο, όπως δηλώνετε με τη χρήση του Firefox».
Η παραπάνω διατύπωση ανησύχησε έντονα τους θερμούς υποστηρικτές της πλατφόρμας, αφού άλλωστε πολλοί εξ αυτών προτιμούν τον Firefox ακριβώς χάρη στη διαχρονική αδέκαστη στάση του σχετικά με την ιδιωτικότητα.
Ο Mozilla αναγκάστηκε να προβεί σε διευκρινίσεις προκειμένου να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη του κόσμου, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «η άδεια χρήσης είναι απαραίτητη για να μπορέσει ο Firefox να λειτουργήσει», καθώς χωρίς αυτή δεν θα ήταν εφικτό να χρησιμοποιηθεί οποιαδήποτε πληροφορία εισάγονταν στον φυλλομετρητή, ενώ επισημαίνει ρητά ότι αυτό δεν τους δίνει ιδιοκτησία των εν λόγω δεδομένων, ούτε το δικαίωμα να τα χρησιμοποιήσουν για οποιονδήποτε άλλο σκοπό πέρα από αυτούς που περιγράφονται στο έγγραφο.
Εξηγήσεις έδωσε και για την φράση «μη αποκλειστική, ατελή και παγκόσμια άδεια χρήσης», αποσαφηνίζοντας πως με τον όρο «μη αποκλειστική» ήθελε να αποδείξει πως ο Mozilla δεν επιζητά αποκλειστική άδεια χρήσης των προσωπικών δεδομένων, γιατί οι χρήστες «πρέπει να μπορούν να κάνουν κι άλλα πράγματα με αυτά τα δεδομένα», με τη λέξη «ατελή» εννοούσε ότι δεν θα πρέπει να υπάρχει χρηματική δοσοληψία μεταξύ των χρηστών και του οργανισμού, αφού ο browser διατίθεται δωρεάν, και τέλος προσδιόρισε πως το «παγκόσμια» αφορά την παγκόσμια διανομή του λογισμικού, που παρέχει πρόσβαση στο διεθνές ίντερνετ.
Αρνητική εντύπωση προκάλεσε και το γεγονός ότι έχει αφαιρεθεί το σλόγκαν «Δεν πουλάμε ποτέ τα δεδομένα σας», με τους κατασκευαστές της πλατφόρμας να απαντούν πως αυτό συνέβη επειδή «σε κάποια μέρη, η νομική έννοια της φράσης “πώληση δεδομένων” είναι ευρεία και εξελίσσεται συνεχώς», και το “ομιχλώδες” και εναλλασσόμενο τοπίο πάνω σε αυτό το ζήτημα δημιουργεί σύγχυση ως προς το τί θεωρείται, τελικά, πώληση δεδομένων.
Τέλος, εκπρόσωπος του Mozilla ξεκαθάρισε ότι όλες αυτές οι αλλαγές δεν αποσκοπούν στην εκμετάλλευση προσωπικών δεδομένων για ανάπτυξη υπηρεσιών AI, ούτε στην πώλησή τους σε τρίτους διαφημιστές, διαβεβαιώνοντας για άλλη μία φορά πως κύριο μέλημά τους είναι η διασφάλιση της ιδιωτικότητας.