Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε τα πρώτα πρόστιμα στο πλαίσιο του καινούριου νόμου Digital Markets Act (DMA), βάζοντας αρχικά στο «στόχαστρο» τις εταιρείες Apple και Meta για παραβίαση των κανονισμών ανταγωνισμού.
Η Apple καλείται να πληρώσει χρηματική ποινή ύψους 500 εκατομμυρίων Eυρώ για τις πρακτικές της στο App Store, οι οποίες δεν επιτρέπουν στους προγραμματιστές να προωθούν εναλλακτικές επιλογές πληρωμής ή συνδρομών μέσα από τις εφαρμογές τους. Οι περιορισμοί αυτοί κρίθηκαν αντίθετοι με τα νομοθετικά άρθρα του DMA, που αποσκοπούν στην ενίσχυση του ανταγωνισμού στις ψηφιακές αγορές της ΕΕ.
Η Meta, από την άλλη πλευρά, τιμωρείται με πρόστιμο 200 εκατομμυρίων Ευρώ για το αυταρχικό μοντέλο «pay or consent» που εφαρμόζει στις πλατφόρμες Facebook και Instagram. Οι χρήστες καλούνται είτε να πληρώσουν συνδρομή για να μην βλέπουν διαφημίσεις, είτε να συναινέσουν στη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων για εξατομικευμένες διαφημίσεις.
Ο DMA, που τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο του 2023, επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς σε τεχνολογικούς κολοσσούς που χαρακτηρίζονται ως «στυλοβάτες» (gatekeepers), όπως οι Apple, Meta, Google, Amazon, ByteDance και Microsoft, με στόχο την εξάλειψη αθέμιτων και μονοπωλιακών πρακτικών.
Οι δύο εταιρείες αναγκάζονται τώρα να αναπροσαρμόσουν τις υπηρεσίες και τις πολιτικές τους εντός 60 ημερών, προκειμένου να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του νεοεισαχθέντα νόμου.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Κομισιόν συνεχίζει να διερευνά και άλλες μεγάλες εταιρείες για πιθανά παρόμοια ζητήματα, όπως η Alphabet (μητρική της Google).